torsdag 25 januari 2018

Recension: Bleak Outlook - Beggars can't be choosers CD

Bleak Outlook - Beggars can't be choosers CD
www.facebook.com/bleakoutlookpunk/
Pipaluckbolaget 

Bleak Outlook från Eskilstuna var riktigt produktiva under 2017 med två EPs och det här albumet som är deras första. Skivan innehåller 17 låtar och är inspelad under tre tillfällen. Att nio av låtarna är plockade från deras två EPs är inget som stör mig, jag ser det mer som en bonus. Det är lätt att tankarna sticker iväg till England-77 och band som The Rings och The Cortinas. Visst doftar det 77-punk men jag känner även en behaglig doft av det som hände på andra sidan Atlanten tidigt 80-tal. Jag tänker på The Germs och Circle Jerks. För när det kommer till riffen är Bleak Outlook ganska okonventionella. Det finns även en viss nyans av stökighet vilket också drar mer mot USA än England. Man hör faktiskt att bandet utvecklats under de tre inspelningstillfällena. Jag gillar ju deras första låtar men tycker att den något tuffare produktionen i de sista låtarna är riktigt bra. Skivan håller fin klass rakt igenom men mest tycker jag om "Settle for nothing" för den riktigt sköna refrängen, "I was told" och "Go ahead punk" för kaxigheten.     

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar