tisdag 16 maj 2017

Recension: Våldsamt Motstånd - The Great Equalizer (CD)

Våldsamt Motstånd - The Great Equalizer (CD)
Högre Tempo Records
v.motstand@gmail.com

Nu var det ett tag sen jag hörde något med värmländska Våldsamt Motstånd så jag såg fram emot att ta mig an den här skivan. Det är en skiva som skriker våldsam hardcore. Musikaliskt ligger det inte långt ifrån Martyrdöd men med ännu mer Black Metal-influenser samtidigt får sången mig att tänka på band som Refused och Earth Crisis. Så det är en salig blandning av hardcore som Våldsamt Motstånd levererar. Dessvärre är mixningen inte den bästa, framför allt ligger sången högt över musiken och det stör mig lite för just i den här genren vill jag ha det nära perfekt för att kunna ta till mig allt på en gång. Det skulle göra helheten bättre eftersom man hör att gubbarna verkligen kan spela. Det andra jag stör mig på är growlandet som dyker upp ibland, för mig låter det väldigt mycket goregrind och det kan jag klara mig utan. Att mina favoritlåtar på skivan är "Watch your back" och "Fuck your scene" kan nog förklaras med att David sjunger på de låtarna, jag föredrar helt klart hans mer kängbetonade stämma. The Great Equalizer innehåller 11 låtar på drygt en halvtimme. Låtarna är bra men skulle helt klart varit bättre om dom hade nailat mixningen. Till sist måste jag ju få in att texterna nu är på engelska, jag föredrar oftast att svenska band sjunger på svenska, men i fallet med Våldsamt Motstånd tycker jag inte att skillnaden är så stor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar